Andagt til d. 29. marts

Andagt ved Jakob Fink (til d. 29. marts)

”Og englen kom ind til hende og hilste hende med ordene: ”Herren er med dig, du benådede!” Hun blev forfærdet over de ord og spurgte sig selv, hvad denne hilsen skulle betyde. Da sagde englen til hende: ”Frygt ikke, Maria! For du har fundet nåde for Gud.”” (Luk 1,28-30)

Denne søndag er det Mariæ bebudelsesdag. Det fejres at englen Gabriel kom til jomfru Maria i byen Nazaret og fortalte hende at hun om ni måneder ville føde et barn (nemlig Jesus). Det passer faktisk meget godt med at der er sådan cirka ni måneder til juleaften. Det er måske lidt tidligt allerede nu at glæde sig til jul, for julen kan jo netop lige nu føles meget langt væk. For der er så mange uvisheder om hvordan Danmark og verden ser ud ikke blot om ni måneder, men også bare i næste uge eller næste måned…Alligevel tror jeg at mange af os ser frem og håber på at det bliver lidt lysere igen om nogle måneder. Vi håber på at tiden vil læge alle sår – eller flade kurven, som man siger for tiden. Vi håber på at vi selv og vores nærmeste ikke bliver ramt af virus. Vi håber på at vores lokalsamfund, vores land og den verden, vi er en del af, kommer igennem denne krise nogenlunde med skindet på næsen. Så vidt vi ved, bliver coronakrisen ikke verdens undergang, og der skimtes lys for enden af tunelen ( - det skal nok blive jul igen:) )Frygt lammer os og lukker ned for livet og mulighederne – men befriet for frygt, så åbner verden og livet sig op – som de forårsblomster vi ser udenfor… Og englens ord til Maria gælder også os i dag: ”Frygt ikke”. For med hele sit liv, sin død og opstandelse viste Jesus os, at vi mennesker har fundet nåde for Guds øjne: nåde for fortidens fejl, nåde i nutidens usikkerheder, og nåde til med åben pande at gå ind i fremtiden.Efter englens besøg oplevede Maria sidenhen mange ting i sit liv som var frygtindgydende eller angstprovokerende: at skulle føde i en stald, at flygte til Egypten, at se sin søn blive korsfæstet. Men englens ordene tog hun med sig igennem det hele. ”Frygt ikke, for du har fundet nåde for Gud!”

Bøn:

Gud vor far

Tak for at vi er i dine hænder.

Du kender vores frygt og angst, vores skyld og skam.

Fortæl os at vi ikke skal frygte,og lad os vide at vi har fundet nåde for dine øjne, åben livet og fremtiden op for os.

Beskyt os og vores nærmeste, værn vores lokalsamfund, velsign Danmark og led os gennem denne sundhedskrise.

Se i nåde til verden omkring os, både de lande som nu er hårdt ramt, og den trussel andre lande netop nu står overfor. Vær med alle dem som er på flugt og som ikke har hjemme nogen steder. Og husk på dem som vi andre glemmer.

Lad i denne tid påskens budskab om opstandelse, håb og liv, og om tilgivelse og kærlighed lyde i vores land og verden.

Amen

 

Asbjørn har udvalgt et orgelstykke til dagen:

https://www.youtube.com/watch?v=HjHnq_ZmwRI

Asbjørn skriver:

"Hvis jeg fik lov at sidde ved tangenterne til Mariæ Bebudelse, ville jeg helt klart til præludium spille denne koral af den tyske barokkomponist J. G. Walther over salmen ”Min sjæl, du Herren love”. Den er svær at spille, men en sikker vinder. Man kan høre, at salmemelodien løbende igennem stykket spilles i små bidder med pedalerne med den dybe og kraftige basun. Her er der ingen tvivl om budskabets betydning, fylde og storhed!"

 

 

Bibelvers til trøst (21. marts)

Opmuntrende bibelvers:

https://www.bibelselskabet.dk/bibelvers-til-troest-og-haab-i-en-corona-tid

 

 

Tanker og en bøn til 15. marts - af sognepræst Jakob Fink

Tanker og en bøn til Gud- d. 15. marts

af Sognepræst Jakob Fink

Salmernes bog kapitel 27 vers 1:

”Herren er mit lys og min frelse,

hvem skal jeg da frygte?

Herren er værn for mit liv,

hvem skal jeg da være bange for?”

 

Det har været nogle helt specielle dage siden onsdag, hvor Danmark lukkede ned. Der er en uhyggelig parallel til tiden for snart 80 år siden hvor Danmark blev besat og på mange måder lukket ned, ikke af virus, men af nazister. 

Det var meningen at der i dag skulle være gudstjeneste i Thorsø kirke, og at vi i fælles flok efter gudstjenesten ville gå ud til mindestenen for Frihedskæmperen på Thorsø kirkegård og dér ligge en mindekrans. For i fredags var det 75 år siden at den dengang 20-årige frihedskæmper Sven Egon Nielsen fra Thorsø blev henrettet i Ryvangen den 13. marts 1945 - kun to måneder før Danmarks befrielse.

Selvom vi ikke kunne gøre det i fælles flok i dag, blev der dog lagt en krans ved stenen i fredags på årsdagen - for nok kan en virus lukke ned for mange ting, men den må dog ikke få os til at glemme det vigtige. Vi må ikke glemme at vi er en del af en større historie, at vi i dag står på skuldrene af dem som levede og kæmpede før os –  forbilleder og helte der viser os vejen frem i dag.

Af forunderlige grunde falder 75-årsdagen for Sven Egons dødsdag sammen med en af de værste kriser Danmark har oplevet i nyere tid – coronavirus. 

Sven Egon Nielsen kan minde os om hvad det vigtige er i svære tider, nemlig det der blev sunget ved hans kiste: ”Kæmp for alt, hvad du har kært” (3. vers i Salmen ”Altid frejdig”)

Vi skal i dag heldigvis ikke kæmpe som under frihedskampen, hvor mennesker og folk kæmpede mod hinanden. Men vi står over for en fælles fjende – en virus – som vi sammen må kæmpe mod: Nogle må gøre det ved at tage på arbejde, andre må gøre det ved at blive hjemme og holde afstand.

Lige nu lukker vi os måske inde i vores hjem og i familierne, men vi må ikke glemme at vi også er en del af et større samfund af et fælles Danmark. Og selvom Danmark nu lukker grænserne er vi jo stadigvæk en del af en større verden. 

Vi kan måske hver især virke ubetydelig i det store hele – men hver af os må tage kampen dér, hvor vi er: Kampen for at holde modet oppe – og holde frygten nede. Kampen for at finde overskud til andre. Kampen for at se lyspunkterne, og ikke lade sig suge ind af dystre og mørke tanker. Kæmpe ved at udfylde den rolle man hver især har, og bruge sine evner og talenter.

Vi lever ikke vores liv for os selv, vi lever med hinanden og vi lever for hinanden. Det var det som Jesus viste i liv og handling - næstekærlighed.

Vi er måske hver især skrøbelige og kan føle afmagt i den nuværende situation – for det viser sig jo at der er grænser for, hvad vi selv kan bestemme og gøre noget ved.

Der hvor grænsen for vores egen magt når – der er der ikke meget andet at gøre end at bede. For i bøn til Gud anderkender vi vores afmagt, og vender os til det som er større end os selv. Jesus lærte os ”Fadervor” netop fordi vi trygt kan vende os til Gud i alle livets situationer, som et barn der tillidsfuld regner med og tror på at forældrene nok har styr på det meste.

Det kan godt være at bøn ikke ved et trylleslag forandrer verdenssituationen, men vi bliver selv forandret gennem bønnen - for måske forstår så, at vi ikke selv skal bære hele verdenssituationen på vore egne skuldre, men at Gud bærer verden i sin hånd, og at vi blot skal løfte det vi kan, der hvor vi er. 

 

Bøn:

Almægtige Gud, vor far

Hør vor bøn – lad os ikke i stikken.

Hjælp os lige nu - her hvor vi er.

I en verden som falder fra hinanden og hvor meningsløsheden hersker – så saml os op og vis os en vej vi kan gå.

Midt i vores magtesløshed, så giv os magt til alligevel at handle og gøre det som der skal til, og giv os tålmodighed til at kunne blive derhjemme og beskytte hinanden. 

Værn os mod sygdom og virus.

Helbred de syge, styrk de trætte, trøst de sørgende, vær nær ved de ensomme.

Hjælp læger, sundhedspersonel og alle os andre til at gøre din vilje her på jorden - giv os dine hænder, dine øjne, din mund, din visdom og dit hjerte for vores medmennesker. 

Tag vores statsminister og alle verdens ledere i hånden og led dem til at tage vise beslutninger.

Hjælp dem i verden der er på flugt og vær ned ved alle der lider under virus og sygdom.

Du kender os fuldt ud, og ved hvad vi har brug for allerede inden vi har sagt et ord – tak for det.

Amen

 

Organist Asbjørn Rosendal har udvalgt et orgelstykke til dagen:

https://www.youtube.com/watch?v=mNhsZDxyVsg&fbclid=IwAR0T2GgneRYprpCBqbsB-kiIHy2EzwZ3eMqMwdPDXywJAux6ZAPiHK3qJYQ

Domorganist i Roskilde, Bine Bryndorf, spiller her en af Buxtehudes orgelkoraler over salmen Vor Gud han er så fast en borg.